fredag 18 februari 2011

Intresse: Filosofi

Som jag skrev, jag tänker mycket. Jag kan inte mycket om filosofi. Jag har aldrig gått en filosofi kurs. Men jag skulle säga att jag är naturligt filosofisk från födseln.

"Finns det någon verklighet utanför mina tankar?", "Vad är kunskap?", "Vad är sanning?", "Vad gör en handling värdefull?", "Har människor och djur värde och är de i så fall lika eller olika?", "Vad är tid?" Dessa är frågor tagna från Wikipedias sida om filosofi och det är i de här banorna jag tänker.

Filosofi tenderar att prata om religiösa frågor. Jag uppfostrades inte religiöst men en gud var något som jag ibland tänkte på. Jag kommer ihåg en sak som jag funderade över när jag var yngre. Jag tänkte jorden och människorna som en bit smuts som fastnat på en vindruta av en gigantisk rymdfarkost. Som en fluga som fastnat på en bil. Hur vet vi hur en fluga upplever världen. Kan flugan begripa något till den så gigantiskt som en bil. Skulle vi människor kunna begripa vilken situation vi befinner oss i?

Här är en återkommande sak jag försökte lista ut som ung. Jag frågade mig själv. Vad skulle hända om man tog en cylinder av ett oförstörbart ämne. I denna cylinder skulle det finnas en kran. En kran som sprutar ut oändligt med vatten men det är omöjligt för vattnet att åka tillbaks i kranen. Vad skulle hända när cylindern var full? Tänkte jag. För kanske ett år efter att ha haft denna fråga i kanske 10 år så kom jag på en lösning. Jag har lärt mig mer om vetenskap. Som liten visste jag i princip inget om det, det är bara de tre senaste åren som det har intresserat mig. Jag visste inte att ämnen hade möjligheten att ändra konsistens beroende på massan. Men nu vet jag. Skulle en sådan här cylinder fyllas med vatten skulle vatten molekylerna tryckas tätare och tätare. När cylindern blir tillräckligt tung så skulle ett svart hål skapas.

Jag undrar om det där ens gick att förstå. Men där har ni en inblick i mitt huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar